Af Ida Borch, kommunikationschef hos Evryone Group
Med hotellignende fællesfaciliteter, The Clubhouse som fællesskabets hjerte, og en digital platform fra Wicomico nytænker Living by ALFA det servicerede boligfællesskab.
15 minutter udenfor Københavns centrum har ALFA Development bygget deres første Living by ALFA site i Irmabyen i Rødovre. Rundt om Kaffetårnet, hvor supermarkedskæden engang havde hovedsæde, ligger nu det, som ALFA selv kalder en bydel født ud af Irmas historie og bygget på stærke værdier om ansvarlighed, respekt for hinanden, fællesskab og kvalitet.
Lejerne hos Living by ALFA skal opleve, at deres bolig hviler på et tilsvarende fundament af tryghed, fællesskab og service. Sitet var et af de første i Danmark til at introducere hotellignende faciliteter, drevet af et engageret community team, der skaber gode vilkår for fællesskab og aktivitet beboerne imellem. I den sammenhæng er appen med til at støtte op om det digitale fællesskab.
Dette er historien om ALFA og Wicomicos samarbejde om at udvikle den app, der binder beboerne sammen digitalt i Living by ALFA. Fortalt i samarbejde med Oliver Lorentz Larsen, Head of Living by ALFA.
I de 163 Living by ALFA-lejelejligheder i Irmabyen bor en bred vifte af mennesker. Unge i starten af karrieren, expats, travle børnefamilier og endelig en betydelig andel beboere over 55 år, der har valgt at downsize – heraf også en del, der er blevet alene. De forskellige demografiske grupper afspejler ALFAs ambition om at skabe et lille bysamfund med et stærkt sammenhold og en levende historie.
De forskellige grupper har hver især særlige behov og præferencer, som teknologi effektivt kan imødekomme. Samtidig har de også forskellige forudsætninger for at tage ny teknologi til sig. Derfor har det været essentielt at finde en digital løsning, der var intuitiv og nem at bruge for alle beboere, uanset teknisk erfaring.
I dag kan lejerne orientere sig i, hvad der foregår i deres ejendom, booke faciliteter og melde sig til aktiviteter med Living by ALFA appen på deres telefoner eller tablets, eller de kan bruge fællesskærmen i The Clubhouse til at søge det samme indhold frem. The Clubhouse er det multifunktionelle fællesområde, der fungerer som en udvidet dagligstue for beboerne.
Her er der tænkt over hver en detalje i indretningen af loungemiljøer med lænestole og langborde, store bløde sæder i hjemmebiografen, børnelegerum, hotellignende gæsteværelser og en petanquebane i atriumgården. Faciliteterne i The Clubhouse er designet af den anerkendte designer Ulrik Wang og kombinerer æstetik og funktionalitet.
Communityteamet står til rådighed for at hjælpe med alt fra praktiske opgaver til koordinering af sociale arrangementer. ”I Irmabyen ser vi, at appen for eksempel bruges til begivenhedskalenderen og opslagstavlen. Den er allerede populær blandt vores beboere og gør det nemt for dem at mødes og arrangere sociale aktiviteter. På sigt kunne det være spændende at tilføje mere personaliserede funktioner, som for eksempel muligheden for at dele flere ressourcer og faciliteter,” forklarer Oliver Lorentz Larsen.
Appen gør det muligt for beboerne at koordinere hverdagen på en måde, der sparer tid og styrker fællesskabet. Eksempelvis kan beboere hurtigt arrangere spontane events som fællesspisning eller booke gæsteværelser til overnattende familiemedlemmer.
"Appens styrke er dens evne til at bringe mennesker tættere sammen og opbygge fællesskaber. Det er en værdi, som jeg tror, vi vil se endnu mere af i fremtiden, hvor sociale relationer og tilhørsforhold bliver vigtigere end nogensinde,” siger Oliver Lorentz Larsen.
At appen bringer mennesker tættere sammen, findes der mange eksempler på allerede nu. For eksempel er der historien om den ældre mand, der flyttede ind efter at være blevet enkemand. Naboerne omkring ham bemærkede, at de ikke havde set ham i et stykke tid. Hans måltidskasser blev ikke hentet, og de blev bekymrede. De brugte appen til at kommunikere indbyrdes om deres bekymring, og stor var lettelsen, da det viste sig, at han ’bare’ var på krydstogt. Da han kom tilbage, var han rørt til tårer over den omsorg, hans naboer havde vist for hans velbefindende.
En anden historie handler om en ældre kvinde, der, selvom hun ikke selv spiller petanque, altid tilmelder sig petanque-arrangementer. Hun nyder at sidde på bænken i haven og føle sig som en del af fællesskabet og petanquespillerne synes det er hyggeligt, at hun er med fra sidelinjen.
Endelig er der de mange expats, der bor i Living by ALFA. De medbringer andre traditioner end de danske beboere. For eksempel den britiske biomediciner, der er flyttet alene til Danmark, og jævnligt bruger appen til at invitere de øvrige beboere til en spontan happy hour i The Clubhouse - som hvis han havde været hjemme i England og taget venner med til en pint på en pub. Nu bliver det arrangeret via Living by ALFA appen og giver en hyggelig, uformel times tid om eftermiddagen i hverdagen, som tiltrækker både andre expats og også en del seniorer, der synes det er hyggeligt at få en drink sammen med de yngre.
Living by ALFA har ikke kun fokus på beboernes trivsel, men også på bæredygtighed. Appen bidrager nu og i fremtiden med data og funktioner, der fremmer deleøkonomi og reducerer ressourceforbrug. ”Når vi ser fremad, er det også interessant at tænke på, hvordan platformen kan tilpasses til vores andre lokationer. Hver ejendom har sin egen unikke identitet og beboergruppe, og det er vigtigt, at appen kan afspejle og understøtte netop det. Wicomicos fleksible tilgang gør, at vi kan tage højde for de lokale forskelle, uden at gå på kompromis med vores overordnede vision og følelsen af, at det er en Living by ALFA-ejendom, folk bor i, uanset lokation,” forklarer Oliver Lorentz Larsen.
Living by ALFA-konceptets faciliteter er designet til at fremme social interaktion og fælles aktiviteter, for at reducere behovet for individuelt forbrug og samtidig styrker relationerne mellem beboerne. ”Platformen har også et stort potentiale inden for ESG – et område, der bliver stadig vigtigere for os. De data og indsigter, vi får gennem appen, kan fx bruges til at måle, hvordan vores fællesskab udvikler sig, og hvor tilfredse vores beboere er. Det hjælper os med at sikre, at vi når vores sociale mål indenfor ESG,” siger Oliver Lorentz Larsen, der fremhæver at der også er store muligheder på den miljømæssige side.
Der eksisterer allerede nu funktioner i appen, der kan bruges til at dele alt fra værktøj til hjemmebag, men han ser også for sig, at den vil kunne bruges til at hjælpe med at estimere deltagere i arrangementer eller brug af fællesfaciliteter, der kan hjælpe med at reducere energiforbrug, madspild og affald. ”Den slags tiltag kan både gøre en forskel for miljøet og skabe en værdi for vores beboere i hverdagen”, tilføjer han.
Living by ALFA er et svar på moderne behov som downsizing, hybride arbejdsformer og ønsket om en bedre balance mellem privatliv og fællesskab. Med det første projekt i Irmabyen satser de nu på at skalere konceptet til flere lokationer i Danmark og Sverige.
"Jeg tror, digitale platforme som Living by ALFA-appen vil få en endnu mere central rolle i fremtidens ejendomsudvikling. Det handler ikke kun om at understøtte særlige konceptbyggerier, men også om at skabe værdi i helt almindelige boligprojekter – både nye og eksisterende,” afslutter Oliver Lorentz Larsen: ”For mig handler det her ikke kun om teknologi – det handler om mennesker. Teknologien skal være et redskab, der styrker det menneskelige aspekt, og her synes jeg, vores samarbejde med Wicomico har givet os et stærkt udgangspunkt for at fortsætte i den retning."